25 sep. 2015

Färöarna: Annika Olsen in och ut

Annika Olsen. Bild: FB/Annika Olsen
För den som följt med politiken på Färöarna efter valet den 1 september kan jag informera att lagtingsledamoten Annika Olsen, som invaldes med nästflesta rösterna i Fólkaflokkurin, har sysslat med politiskt jojo-spel efter valet.
Bara en vecka efter valet meddelade hon att hon avgår ur partiet och blir obunden ledamot.
Efter att nytt landsstyre bildades gick hon med i Framsóknarflokkurin, som fick en plats i landsstyret och hon valdes också till ordförande för lagtingets finansutskott.
Nu har hon meddelat att hon stiger av sitt nya parti Framsóknarflokkur och säger också av sig som ordförande för finansutskottet.


För stor press

Hon skriver på sin blogg, att pressen på henne blivit för stor och att hon nu är partilös i lagtinget. Utdrag ur hennes blogg (i min fria översättning):
"Som situationen är var mina beslut att gå med i Framsókn och att bli vald till ordförande för finansutskottet inte de rätta. Att nu så kort efter valet stå bakom landsstyret är inte korrekt och jag sviker mina väljare. Jag kan inte understöda den konservativa struktur, som är inom partiet."
Hon vill be väljarna om förståelse för hennes situation och avser inte att kommentera detta mera och ber om att få frid och ro de närmaste dagarna tillsammans med mina närmaste. Hon säger att hon sänt brev till lagtinget och anhållit om ledighet.


Landsstyret har fortfarande majoritet

Efter Annika Olsens avhopp stod landsstyret på osäker grund. Men då kom beskedet att Sonja Jógvansdóttir, som invaldes för socialdemokraterna och lagmannen Aksel V. Johannesens parti, att hon, trots att hon hoppat av partiet, stöder landsstyret. Därmed har det fortfarande 17 av de 33 mandaten bakom sig och håller ställningarna med majoritet i lagtinget.

Händelserik september i den färöiska politiken.


25.09.2015
Per Ekström
per@per.is

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar